tisdag 6 november 2007

Puss på mannen i solhatten

Förra helgen när jag skulle till Köpenhamn hade jag den där gnagande känslan av att "det är nått jag glömt". När jag så stod och skulle låsa ytterdörren kom jag på att jag glömt byta från brillor till linser.

I fredags hade jag samma känsla och kunde bara inte komma på vad det var. Men så sittandes på tåget kliade det på kinden och Ponte insåg att han glömt att raka sig. Nu var det inte så enkelt att jag liksom bara glömt det i fredags, jag hade först skitit i att raka mig sedan måndagen. Har man så gles växt som mig på kinderna så är det banne mig ingen vacker syn, fast det är jag då inte rakad heller iochförsig.

Så det blev en skäggig fredagskväll och för en gångs skull har jag inte helt koll på vad som hände, jag vet inte om det är alkoholintaget eller begynnande alzheimers, men en av dem är det nog.

Vikingen och kompis H dök upp, H hade dagen till ära inte med sig nått skabbigt med snoppm så det får man vara glad för och vi fick ett par julöl efter att de släpptes, men jag är inte överdrivet glad för söt öl, så jag övergick till Tuborg grön istället. En av barerna har börjat sälja Poppers av en typ som tydligen är tillåten i Danmark, så kompis H sniffade sådan ett tag och halvtvingade Vikingen att testa typ 3 gånger. Jag avstod vänligt med bestämt...

Det var rejält med folk ute hela helgen, ett par gånger vände vi och gick för det var för fullt och att vara tvungen att slå sig fram till baren känns inte så intressant. Men kvällen fortsatte och kompis H hittade en spelautomat att spendera sin lön på och Vikingen blev plötsligt tokkelsjuk och hittade någon med solhatt att pussa på. Då fick jag mer eller mindre hålla i kompis H för att han inte skulle ge sig in i situationen, och att hålla tillbaka en onykter 100-kilosdansk är banne mig inte så lätt alla gånger.

- Men du har väl sett vad de gör!
- Men så kan han inte göra!
- Du måste ta honom tillbaka på en gång!
- Men kolla på dem så du ser vad de gör!

Vikingen får göra vad han vill, men kompis H som är toksvartjuk om hans ex är ute och dricker öl med någon H inte känner, blev riktigt svartsjuk å mina vägnar liksom... Nåja, han som blev pussad på var rätt full efter ett antal julöl, så han rev ner ett par stolar och vinglade hemåt efter en stund.

Så kom favvofarbröderna, men i min förvirring kommer jag inte ihåg vilken av episoderna som skedde först, men jag tror att solhatten inträffade innan farbröderna dök upp. De var också imponerade av utsmyckningen på Centralhjørnet.

Vikingen var tillslut jättefull så vi skulle ta oss hem, det duggregnade och han hade med sig cykeln. Så fick han hicka och stannade och sa åt mig att fortsätta lite sakta, så det gjorde jag medan han stog kvar och höll andan för att bli av med hickan. 10 minuter senare hade han fortfarande inte dykt upp trots att jag gått sakta, för han hade tydligen först letat efter cykeln och sedan kommit på att jag ju hade den och letat efter mig. Så när jag ringde honom höll han som bäst på att leta efter mig och han hade tagit sig en bit för det tog mer än 10 min innan han dök upp...

Så vi var halvblöta och frösna när vi kom hem efter en rejäl 1,5 timmas promme i duggregnat och då kom Vikingen på att vi skulle dricka snaps för att få upp cirkulationen och bli lite varma, det var inte helt bra kan jag meddela.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oroa dig icke! Det är skönt att glömma en del saker (och de blir fler ju äldre man blir).

Ponte sa...

Vem är jag? Var är jag? och varför?

Man får nöja sig med att komma ihåg det roliga och låta allt annat långsamt försvinna in i dimman...