fredag 9 november 2007

En halv semesterdag

När det var dags att åka hem i söndags så hade jag varit förutseende och tagit ledigt på måndagsförmiddagen, vilket visade sig vara ett bra drag för det var inte så lätt att ta sig hem. Skulle ta tåget kl 23, men det första tåget var inställt. Sedan kom ett annat tåg in på spåret, stod där 10 min, hade inga passagerare och tog heller inte ombord några, vände och körde samma väg de kommit från.

Nästa tåg kom in på stationen, stannade och släppte ombord oss passagerare. Efter 5 minuters väntan tog konduktören till orda och meddelade att vi saknade lokföraren. Efter ytterliggare några minuter kom samma besked och till slut fick vi veta att lokföraren befann sig söder om Ringsted där han satt fast i ett av tågen som var bakom ett urspårat tåg. Ringsted ligger minst en halvtimma från Köpenhamn...

Så på perongen bredvid kom tåg nummer 3, så jag gick uppför trappan och ner på andra sidan, klev på och frågade konduktören om tåget hade en chaufför och det hade det. Sedan såg jag hur alla lämnade det tåg på vilket jag tidigare suttit, det som saknade förare, men innan de hann till vårt spår, så åkte vi.

Sedan var det lövhalka, dvs accellerationen var i det närmaste obefintlig och före varje station var det lång lång imbromsning, så tiden tickade iväg. Vi fick vänta länge länge på ett tåg från andra hållet för det var nått trassel med spåren och som grädde på moset blev det ersättningsbuss sista biten för tåget var så försenat och jag missade min anslutning och var hemma i säng halv 3. Och DSB ska i framtiden köra all Öresundstrafik
Helsingör-Köpenhamn,
Köpenhamn-Malmö-Helsingborg-Göteborg,
Köpenhamn-Malmö-Hässleholm-Kalmar,
Köpenhamn-Malmö-Hässleholm-Karlskrona

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är det lövhalka det heter!
Haha.
Det har vi från augusti till mars varja år.

Idag var det en fjärdedels millimeter snö ute (max) och t-baneskyltarna skrek ut; "FÖRSENINGAR PGA HALA SPÅR".

My God!

Ponte sa...

Det friskar min själ opp!