torsdag 22 november 2007

Om prostitution

Nu har jag sett Kalla Fakta reportaget, men det var inte värst upplysande, de hade hittat 1 man som sålde sex i öresundsregionen. På en av de communityn där jag har en profil finns det 19 st, så jag tror de letar på fel ställen... Dessutom finns det ytterliggare 3 jag vet vilka de är (som traskar runt på barer i Köpenhamn, den ena verkar just nu kila stadigt med en farbror) och några till jag har fått utpekade för mig men som jag inte känner igen. Så totalt minst 30 har jag på något sätt hittat... Två av dem är dessutom ett par som lever på att sälja sex och om jag inte minns fel så ser båda jäkligt bra ut och har vältränade kroppar.

Jag har blivit erbjuden att köpa en gång, kompis H har blivit erbjuden en gång när jag var med och 2 gånger har jag blivit erbjuden pengar för att ställa upp på sex, den ena gången 20000 danska för en hel helg av ett äldre par och den andra gången 500 danska för att suga av en gubbe på toaletten. Men Ponte har inget större intresse av det...

Personligen har jag mer den danska inställningen till prostitution, man har insett att det inte går att få död på den, så i Danmark är det legaliserat, de prostituerade kan driva sin verksamhet i företagsform och bli medlemmar i facket tillochmed. Anledning är att det kostar stora polisiära resurser för något som vanligen ger ytterst liten utdelning.

Istället jobbar man stenhårt med ungdomar för att få så många som möjligt att avstå från att både köpa och sälja sex, och man jobbar också hårt med trafiking (hur man nu stavar till det). Som världen är idag tror jag inte att det går att stoppa prostitutionen, det blir bara farligare för de prostituerade om de och köparna riskerar hårda straff, verksamheten fortsätter men under ännu mer vidriga förhållanden.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Helt rätt inställning! Nångång ska jag berätta om en trumatisk natt i mitt liv..... kanske få julfikat! =)

Anonym sa...

Jag är helt inne på den danska linjen.

Och har blivit erbjuden att både köpa och sälja. Har nog bloggat om det nångång.

- Men jag är ju ett sånt tråkigt ligg. Kasta nu inte pengarna i sjön.

resp.

- Men jag är ju en sådan fattiglapp. Inte har jag råd att betala för sex inte.

Kyss och god helg, min vän.

Ponte sa...

Tennis - det låter spännande, så du är lite av en gigolo...

Kim - Tack det samma och njut av dina lediga dagar!

Anonym sa...

Håller med Danmark. Trevlig helg!