fredag 16 november 2007

Påtår?

Men när det gäller kaffe har ju alla sin egen smak. Själv avstår jag så långt som möjligt från kaffemaskiner och snabbkaffe.

Kaffemaskiner är lite läskiga för man vet inte riktigt kvaliteten på pulvret och ofta smakar kaffet avslaget och gammalt. Dessutom är de ofta invändigt lika fräscha som pissoaren på Klara Västra Kyrkogata och rengjordes hösten -02 eller nått.

Snabbkaffe däremot tycker jag är svagt eller bittert. Färgaren som jag drack kaffe med i söndagsmorse gjorde perfekt snabbkaffe, dvs det var inte svagt och det var inte bittert, men det är en konst som allt för få behärskar, själv gör jag bara bittert snabbkaffe och så fyller man i mer och mer vatten och plötsligt är det för svagt.

Annars är danskar över lag kassa på kaffe, kompis H gör kaffe som till färgen påminner om starkt Earl Grey och som till smaken svagt påminner om kaffe. Flera andra danskar man sovit över hos har samma förkärlek till att koka vatten och bara visa bönorna för vattnet. De enda jag kan komma på som lagat bra kaffe är Vikingen (har nog testat hans kaffe 30 gånger minst) och killen med 100 kilo svarta muskler (som hade espressomaskin).

Men om jag själv får välja så blir det Zoégas etiopiska kaffe, det är extremt fylligt, aningen bittert på ett bra sätt och det ska drickas starkt... Kära läsare, har ni några bra kaffetips??

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ett himla sammanträffande detta Pontes jidder om kaffe och kaffemaskiner. När jag kom till jobbet denna morgon stod det i köket en sprillans ny kaffemaskin (tror ej den var inkopplad ens).

För övrigt: snabbkaffe (Nescafé) är sååå mycket godare än vanligt bryggdito. Det blir inte lika beskt. Jag var skeptisk då för två år sedan men efter det är det enbart nämnda kaffe som gäller.

Mys.

Anonym sa...

Åh! Bara man får någon enorm kaka till är allt kaffe bra! =)

Ponte sa...

Kim - snabbkaffe är gift...

Tennis - du har så rätt, och snart kommer semmelsäsongen igång, lovely!