söndag 23 december 2007

Jätteräka

Gud så tråkiga alla är här, jag har märkt de sista gångerna i Norrland att jag inte har nått direkt gemensamt med alla mina släktingar här uppe, och det kom som en överraskning första gången jag verkligen funderade över det.

Alla är fast i en vardag som jag inte alls delar, deras problem och funderingar är så långt bort från mina att jag liksom inte kan relatera till en del av dem. Tur det inte blir något långt besök här...

Har nu ugnsbakat skinkan och i ett matlagningsprogram på TV fick jag tipset att man blandar i ströbrödet i det kladd man täcker skinkan med (dvs ägg och senap). Det var ett ovanligt korkat tips eftersom ströbröd på en minut suger upp all tillgänglig vätska och det hela får en konsistens som köttbullssmet. Den går inte att få att fastna på en skinka, den glider bara fram och tillbaka.

När jag sedan skrapade av enelndet, blandade i mer ägg och senap så konsistensen blev mer som gröt, kladdade jag på det på skinkan och hivade in den i ugnen för griljering. Ströbrödet sväller igen och den ser nu ut som en friterad jätteräka i kolossalformat.

Imorgon blir det till att laga Janson, det lär väl ta hela morgonen antar jag...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tur att du har så fina skinkor naturligt...

Ponte sa...

Tack darling, men inte som dina...