måndag 3 december 2007

En julefrokost i Danmark

Efter en lång resa så stod jag och väntade på bussen som skulle köra oss den sista biten och jag var lätt orolig att de andra skulle vara uppklädda och jag i jeans och skjorta. Så blev inte fallet, för när jag väntade på bussen dök 2 bekantingar upp, den ena i rock och ett par jeans som satt ovanligt dåligt och den andre kom i skinnbyxor, så jag var inte underklädd, skönt…

Efter lite snack blev det till bords och vi hade riktigt trevligt, mycket snack, fast blyga lilla jag var ytterst tyst ibörjan, men sedan kom vi igång, jag hade lyckligtvis någon jag kände bredvid mig.

Under middagen gick politikdiskussionen vild vid det andra bordet, för i Danmark finns inte den tabuvarianten vi har i Sverige att man inte diskuterar politik och religion i sociala sammanhang. Danskarna är dessutom väldigt glada för att snacka politik så ofta som möjligt, vilket är svårt för oss som inte är så insatta. Vid vårt bord avhandlade vi historiska saker istället och skämtade rätt friskt, megatrevligt…

Efter 6 timmar till bords skulle vi leka gåvoleken, dvs gåvorna samlas ihop mitt på bordet och så går 2 tärningar runt. När man får en sexa för man välja nått. Så efter en stund var alla klapparna borta och då började steg 2. Nu fick man stjäla vilken klapp man ville när man fick en sexa.

Snabbt insåg man människans natur, det fanns en klapp som var betydligt större än alla de andra, den bytte ägare varannan gång och den jag haft med som innehöll en toaborste var också rätt stor och byttes ofta. Jag hade en klapp som var fint inslagen som jag var orolig att mista, medan de andra 2 var sådana någon spenderat 10 sekunder på att slå in.

När leken var över satt Ponte där med 3 klappar och värden den stackaren hade inte fått någon, så jag delade med mig, det tyckte jag kändes rättvist. Jag hade turen att få ett danskt slanglexikon, det ska jag nog använda…

Så skulle sista bussen snart till att gå och 6 av oss gav oss iväg mot Köpenhamn, men mer om det senare! Men rätt onykter var man, fast vissa var mer onyktra och det var ju skönt...

Inga kommentarer: