tisdag 24 juli 2007

Mitt Yranprideinlägg

Det här var en uppfriskande diskussion minsann... Men om man ska fundera lite kring inläggen efter att ha läst igenom hela diskussionen så finns det en regel för diskussioner där man kan vara anonym, att nazitysklands brott under 2:a världskriget brukar kastas i huvudet på någon ganska snart och det hände här också.

Om barn och barnbarn så är det ju så att en del människor aldrig får barn (många av dem av fri vilja) och det kan inte ses som en rättighet att få barnbarn, dessutom är det så att 25% av alla homosexuella som lever i samboskap (i USA lever 777 000 i samboskap/partnerskap) har barn, dvs över 200 000 barn har homosexuella föräldrar i USA (enl the Economist).

Om Pridetåg så i förra årets pridetåg i Stockholm gick 35 000 människor, några hundra av dem var klädda i läder (med handklovar och piskor), fjäderboa, gummi t-shirt, bar överkropp osv. De är intressantare att visa i TV än än ett gäng på 50 tjejer i jeans och bomullströja.

Men jag är överraskad över att ingen försökt slå bibeln i huvudet på någon ännu, fast jämtarna är inte så religösa.

Som uppväxt på landet i Krokoms kommun, så kunde jag inte annat än fundera på om en del av de gammstrejkan som bodde på sin lilla gård ensamma (alt tillsammans med sin bror) kanske inte egentligen var intresserad av kvinnor utan av män, vilket ju under deras ungdom (30-40-50 talen) var fullständigt uteslutet, dessutom kunde man hamna i arbetsläger för sådant.

Om naturligt och onaturligt så finns det många andra saker än homosexualitet som är onaturliga, solglasögon, knätofsar och hambo t. ex.

Och till dem som nostalgiskt tycker att det var bättre förr, så hade vi för 135 år sedan svältkatastrofer i Jämtland, det samlades pengar i Frankrike för att de stackars svältande svenskarna skulle få mat, motprestationen var dagsverken och flera kyrkor blev till på det sättet (Tåsjö kyrka vill jag minnas var en av dem) och om alla hade sett tillbaka på hur det var och gjort som sina föräldrar hade vi fortfarande knackat figurer i stenhällarna vid Gärdessjön.

För övrigt så har jag nu en jättelust att hoppa på första bästa flyg för att ta mig upp och delta, men kan tyvärr inte. Nästa år tar jag med min pojkvän och åker upp. Jag så fantastiskt glad över att Yranpride kommit till och önskar att alla får en underbar dag och att jämtlandsvädret visar sig från sin bästa sida. Stå på er och njut av dagen!

(Gammstreik är jamska för en gammal ungkarl, ofta en envis och sur sådan)

4 kommentarer:

Anonym sa...

JA! Det finns sååå många onaturliga saker. Homofili är inte en av dem.
Det säger ju sig självt.

Nästa år åker vi och Yrar loss.
Med våra härliga män.

Anonym sa...

Jag vill också yra! :)

Anonym sa...

Ja, ingen skillnad. Dom levde på bidrag från kontinenten då och väljer att fortsätta med det. Åh, jag blir så less på dom.

Ponte sa...

Kim - japp, jag ska ha flera män med har jag bestämt.

Honken - du är så välkommen att hänga med nästa år, annars kan jag varmt rekommendera en yrsel-lunch (dvs mat och 2 flarror vin/skalle)

Tennis - Fast nu bygger man inga kyrkor, det är skillnaden...