måndag 9 juni 2008

Danskkurs

Traskade vidare via McD, det var eldsvåda på 7-eleven, men jag antar att de hade stängt för sanering i typ 3 timmar och sedan öppnade igen, den var iallafall öppen på fredagskvällen. Kom till nästa ställe och ut kom en kvinna som på isländska frågade om jag hade eld, jag förstod bara ett ord, men frågan var tillräckligt självklar.

Stället var rätt fullt och bara tråkiga människor, inga fina latinos att titta på, en kille som tog ett skamgrepp på mig, men jag var inte intresserad av sex på toaletten. Men så kom en av Köpenhamns läckraste latinos in, han är dessutom bartenderns (han jag snackat med tidigare under kvällen) pojkvän, och det var mig han letade efter för bartendern var på det andra stället som fortfarande var öppet en torsdagkväll och hade skickat pv att leta efter mig. Så jag traskade vidare dit.

När jag träffade bartendern så snackade vi skit rätt länge och hade mycket trevligt, bla annat fick jag ett rätt så ärligt utlåtande om min danska, vokalerna sitter bra, men konsonanterna måste jag jobba på var hans dom, dessutom sa han att jag inte direkt talar danska utan att jag imiterar danska och det har han faktiskt helt rätt i när man tänker efter lite. Men de danska konsonanterna är hopplösa (vissa av dem iallafall) som ordet skov som uttalas som skåo eller vad-vä# (# motsvarar det ö-aktiga du säger när läkaren ska kolla dig i halsen)...

Nåja, killens pojkvän dök upp och visade sina hårförlängningar och det hela blev en mycket trevlig avslutning på kvällen och vänta på stationen slapp jag, istället blev det snabb språngmarsch och tåget hanns med men inte med någon som helst marginal.

På ett av kvällens ställen hänger en plastanka som bartendern klämmer på när han får dricks, intressant system, riktigt high tech...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här sitter jag och kämpar med #.

Ponte sa...

Kämpa på, det är helt omöjligt!