söndag 22 april 2007

En lista om världsläget

Mina politiska åsikter om lite av varje, jag tippar på att den kommer från Pierre den vittfarne

Tror du att Skåne någonsin blir självständigt?
Inte en chans, men vi skåningar kanske borde bli danskar...

Vem föredrar du, George W Bush eller Bill Clinton?
Bill med den öppna gylfen

Vem skulle du vilja se som Frankrikes president?
Från två insatta källor (dvs fransoser) Lär Royal ha problemet men vacuum mellan öronen eller otur när hon tänker och Sarkozy lär vara fullständigt maktgalen (värre än Bush) och kan gå över sina barns lik för att komma dit han vill, så jag håller på centerkandidaten (som jag inte har namnet på just nu).

Bör Sverige minska det engelskspråkiga inflytandet?
Varför skulle vi det?

Vilken är huvudstaden i Peru?
Lima och på Syd Georgien och Syd Sandwichöarna heter den Grytviken

Kommer svenskan att försvinna som officiellt språk i Finland?
Möjligen om Åland blir svenskt, inte annars

Bör Sverige ge bistånd till Kuba?
Det är en svår fråga, så jag säger ett klart och tydligt NJA

Var det rätt av Mona Sahlin att ha en debatt med sverigedemokraterna?
Det var också en svår fråga, men jag tror faktiskt att det var bra. Så länge sd höll sig med en nolla som förstasiffra i röstandel skulle det bara vara dumt, men de är nu så pass stora att någon måste ta debatten, det går inte att tiga ihjäl ett parti med 2-3% av rösterna, det är bättre att visa vilka nollor de är...

Vad är din mest vågade politiska åsikt?
Att göra EU till en helt federal stat där EU-Parlamentet är det beslutande organet i alla frågor, ministerrådet tas bort och där EU får en regering utsedd av Parlamentet och en folkvald president och att EU:s jordbrukspolitik avskaffas liksom strafftullarna mot 3:e världen.

Bör Irland tvingas att tillåta abort?
Nej, det är irländarnas sak att bestämma. Demokrati som styrelseskick är inte bra, men det är det bästa man kommit på hittills. Demokratin garanterar också att man inte får bättre styre än man förtjänar. Personligen är jag för abort, men om irländarna är emot så är det inte min sak att ha någon åsikt om det.

Vems makt skulle du vilja minska?
Utan tvekan fackets

Några frågor på det??

Inga kommentarer: