onsdag 11 november 2009

Väntan på brunchen

På söndagsmorgonen insåg jag att Centralhjørnet hade eftermiddagsstängt på grund av julpyntning, så jag traskade efter viss fundering till stans posha bar vid lunchtid. Tog plats i baren och insåg att lila tydligen var en modefärg för tillfället, inte mindre än 6 av eftermiddagsgästerna hade lila tröja och ytterliggare ett par hade nått med lila på. Förväntade mig att få rulla tummarna och räkna folk som gick förbi, men så blev det inte riktigt.

Plötsligt insåg jag att någon kollade på mig och jag kollade tillbaka. Det var en kille runt 40 som var ute och fikade med sin kompis. När jag kollade flörtade han vilt med mig, visste inte riktigt hur jag skulle göra, men det är ju också svårt att bara kolla åt andra hållet. Ibland hade jag tur att någon ställde sig på de 4 meterna bar som var mellan oss för att beställa så han inte kunde se mig. Förstod att han när som helst skulle passa på att byta plats, så jag drack upp och begav mig till baren med den trevlige bartendern istället.

Fick vänta 5 minuter utanför innan han öppnade, så inte nog med att jag var först ut natten innan, jag var också först in på söndagseftermiddagen. Snart så dök det upp fler kunder, några av dem var samma som kvällen innan, så det blev rätt trevligt.

Bartendern frågade en av herrarna var hans pojkvän höll till. ”Han är hemma och får sig en sista omgång med killen vi raggade upp igår, men jag orkade inte idag”. När pojkvännen så dök upp visste ju hela baren vad han haft för sig, så han hann knappt inom dörren förrän någon undrade ”Var det bra morgonsex eller bara tråkigt?”

Så var det dags att gå vidare till den Vilda baren för att äta gratis brunch. Det var kallt som attan och blåsigt när jag traskade dit. Var lite sen, dörren öppnas prick 15 och en minut senare när jag nådde fram fanns inga sittplatser kvar. Lyckades få mig en ståplats med bord i ”knullhörnan” och fick mig lite mat. Det roliga är att två tredjedelar av brunchkunderna bara kommer dit den dagen, äter som attan och köper EN öl innan de går igen. Resten av månaden syns de inte till…

2 kommentarer:

Kim M sa...

Jag blir så chockad över den där pojkvänskommentaren. Måste dricka lite kaffe.

Ponte sa...

Ta en redig mugg!