lördag 7 november 2009

En Guinness till att börja med

Är fortfarande en vecka efter i historien, men nu kommer förra helgens äventyr, eller brist på äventyr snarare.

I fredags var det julölsaftonen i Danmark, dvs kvällen då julölen släpps. Polisen har laddat upp med extrapersonal och plockar fyllebilister i parti och minut. Saken är nämligen den att J-dagen är en happening som vi svenskar inte riktigt förstår, men danskarna har den som en av sina viktigare högtider på året. I homokretsar är det väl bara Eurovisionkvällen som är större tror jag.

Ponte höll sig hemma i fredags och missade J-dagen för första gången på flera år för jag skulle dricka Guinness och se fotboll med Den inte så vassa kniven på lördagseftermiddagen. Vi hade SMS-at ett par gånger under veckan och på fredagen skickade jag en bekräftelse med tid och plats där vi skulle träffas. Fick inget svar, men antog att han nog hade koll på det. Passade sedan på att SMS:a igen på lördagsförmiddagen men fick inget svar då heller.

Nådde Köpenhamn och begav mig till puben där vi skulle träffas. Hade lite tur med tågen, så jag var tidig och barens första kund. Fick min Guinness, hittade en tidning och tog det lite lugnt. Efter en halvtimma dök det upp lite unga killar för att se fotboll, men Den inte så vassa kniven syntes inte till. När han var en dryg timma sen gav jag upp och traskade till en bar istället.

I baren var det politiksnack, det är nämligen kommunval i Danmark nästa vecka, och när jag kom in genom dörren tyckte den trevliga bartendern att jag ju borde veta vad ett visst uttryck betyder. Hade en idé om det, men var inte säker, så jag SMS-ade Hunken Kim som jag antog nog hade koll på uttrycket. 10 minuter senare fick jag svar, men inte från Kim utan från personen efter honom i adressboken. Oj så fel det kan bli…

Hängde där i baren ett par timmar tillsammans med några trevliga farbröder, men ledsnade på dem och drog till den vilda baren istället. Där var det lugnt och stilla, men det var ju fortfarande bara på kvällskvisten. Det skulle visa sig bli en mycket lugn kväll, hela Köpenhamn hade kollektiv baksmälla efter kvällen innan.

4 kommentarer:

Kim M sa...

Den inte så vassa kniven känns ju väldigt trubbig och trög. Lägg tillbaks honom i lådan.

Ponte sa...

Han är nu längst ner i lådan

Kim M sa...

Bra! Och där stannar han för evigt.

Ponte sa...

Tror jag nog