torsdag 23 juli 2009

Bastuklubb i varje hus

I torsdags skulle jag träffa Stilikonen. Vi hade bestämt att träffas på centralstationen (som ju är lätt att hitta till). På vägen hade jag fått en öl och hängt in min väska eftersom jag tänkt ta på mig ansvaret att guida runt lite. Nu blev det inte riktigt så, men det gjorde ju inget.

Stilikonen dök upp och jag fick mig en kram. Sedan berättade han att danskarna minsann är öppna och frigjorda människor. Han satt nämligen tillsammans med sin väninna och hennes danske pojkvän på en vanlig uteservering och hade redan fått två killars nummer. Tänkte i mitt stilla sinne att ”det låter som ett ställe att besöka i framtiden”. Men när vi kom fram fick det hela en förklaring, det var ju en homouteservering de satt på.

Träffade Brasilianen och hans kompis, sprang också på någon annan bekanting på stället. Så traskade vi till nästa uteservering där vi träffade ytterliggare ett gäng bekantingar, flera av dem norrmän. De var riktigt glada för Stilikonen och han fick fler nummer att stoppa i väskan.

Själv hade jag bara en mycket full rödhårig dansk som var glad för mig, det var inte ömsesidigt. Men för att citera honom ”vet inte vem jag gick hit med och vet inte vem jag går hem med, men det lär visa sig”. Vi träffade också Frisyren vilket blev en följetong under helgen.

Så hade solen gått ner och det började bli lite kyligt, så vi satsade på inomhusbar istället. Det var mycket tråkigt, knappt en människa. Efter det gick den danske pojkvännen (dvs Stilikonens väninnas danske pojkvän) hem för han skulle jobba på fredagen och vi andra traskade vidare för att hämta upp min väska och fick en shot. Sedan blev det nästa bar och den var ännu tråkigare förutom att de hade en trevlig söt bartender.

Efter det gick väninnan hem och vi tog stans sunkigaste bar och avslutade Stilikonens kväll med en sista bar innan han var onykter och ville sova. Strax innan hade han berättat för någon att i Finland där har man en sauna i varje hus och man piskar varandra i saunan. Denne tyckte det var konstigt eftersom sauna i Danmark är samma sak som bastuklubb. Fick hoppa in och förklara skillnaden. Killen var ännu inte helt övertygad och aningen skeptisk till Finland…

Inga kommentarer: