måndag 22 oktober 2007

Måndagshumor

Ett par romerska talesätt att förgylla måndagen med:

Nupperime de Gallia huc volavi! Mehercule, bracchia mea defatiga sunt!
Jag flög just in från Gallien, och är helt slut i armarna!

Ego quid feci? Sedebam mihi super lactucam, venit illa, et mormordit me.
Vad gjorde väl jag? Jag satt på salladsbladet och hon åt upp mig.

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
Är det där en pergamentsrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?

Braccae illae virides cum subucula rosea et tunica Caledonia-quam elenganter concinnatur!
De gröna byxorna passar så bra ihop med den där rosa skjortan och den skotskrutiga kavajen!

Da mihi sis crustum Etruscum cum omnibus in eo.
Jag tar en pizza med allting på.

Och till sist, en tungvrickare
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Hur mycket trä skulle en hackspett hugga om en hackspett kunde hugga trä?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tar en man med extra allt.

Ponte sa...

Så du byter ut crustum Etruscum till man istället, låter som en helt lysande idé, det skulle man kanske göra...