fredag 12 oktober 2007

Frälsis

Finns det nått jag litar på så är det Frälsningsarmén, så när Ponte känner generositet och vill skänka pengar till välgörande ändamål så stoppar han en hundring i frälsistantens bössa på och hon blir minst lika glad som de som blir hjälpta. Annars är det Röda Korset som också är OK tycker jag. All annan form av insamling är jag emot och tackar vänligt men bestämt nej.

Orsaken till mitt val är tillit. Min mormor som själv har varit aktiv i Svenska Kyrkan hela livet, godtemplare och Vita Bandare (Svenska Kyrkans helnykterhetsförbund), litar mest på frälsis och då gör jag det också. Många andra kristna insamlare gör ett jättejobb när det gäller att hjälpa utsatta människor, men de har ofta bibeln i andra handen och det är jag emot.

Tack frälsis för att ni hjälper och tack för att ni brinner för det ni gör!

2 kommentarer:

Rexxie sa...

Fast bör vi stödja Frälsningsarmén (= Salvation army) som aktivt är anti-gay och som vill ha undantag från lagstiftningen (i USA) så att de kan diskriminera homosexuella?

2004 gick man så långt att man hotade med att stänga ner all verksamhet i New York om inte staden drog tillbaka ett förslag som krävde att alla företag som gjorde affärer med staden hade likadana sjukförsäkringar för homosexuella par som för heterosexuella.

Ponte sa...

Fast jag stödjer ju deras hjälparbete, inte deras organisation och tanterna verkar vara bra tanter...