torsdag 22 oktober 2009

Ett plötsligt avtal

I fredags när jag lämnade den amerikanska turisten traskade jag ut på stan, regnet hade slutat, men molnen hängde fortfarande tunga. Kom på att det nog skulle vara bra att få en liten promme så jag valde frukostställe en bra bit från homoområdet och funderade sedan vilket ställe jag skulle börja på. Traskade lite runt och fann mig skälv ett par kvarter från den vilda baren och valde den. Det var oturligt, riktigt oturligt.

När jag kom in genom dörren hade de 5 gäster, 4 gubbar som shotade och S. Tog plats bredvid S, snackade lite skit med honom, men han skulle iväg på ett möte. ”Skönt”, tänkte jag. Men det sista han sa var: ”Vi ses senare vid 9-tiden, jag ringer så vi kan bestämma plats!” Innan jag hann svara hade han hunnit ut genom dörren. Inte bra, inte alls bra. Inbokad med både S och turisten, kunde bli komplicerat och S kände jag inte för att hitta på nått med, det blir så dyrt eftersom jag förväntas betala allt för honom hela tiden. Hittade mitt första inlägg om S, var lite på den gången om man säger, inlägget finns här.

Så dök det upp lite annat trevligt folk man brukar snacka lite skit med. Den ena av dem hade med sig en liten dator och eftersom det var lugnt i baren kom han på att lite porr skulle friska upp sådär på sena fredagseftermiddagen. Så vi var 4 stycken som satt på ena hörnet av baren och kollade porr medan de 4 i det andra hörnet shotade vidare. En av eftermiddagsstammisarna (som förövrigt är en sanslöst tråkig besserwisser) dök upp och tömde två stora skålar popcorn och 5 shots som förrätt och traskade sedan hem.

När klockan passerat 7 kom jag fram till att det nog var säkrast att förbereda sin flykt eftersom S ju skulle höra av sig. Stängde av telefonen och traskade en stund senare vidare till nästa bar, en som den amerikanske turisten inte hittar till och som S inte gillar. Fick mig en plats bredvid den tråkigaste av stammisarna, även om han är snäll på alla sätt och vis. Stod ut med hans mindre spännande prat i ett par timmar (bl. a. om en stulen mobiltelefon, trasig internetuppkoppling och hur trevligt det är med en öl eller 10 på fredagskvällen).

Traskade sedan till nästa bar som jag också vet att S inte gillar och hängde där tillsammans med en konstig svensk. Spelade dansk även om han två gånger tyckte att jag såg ut som en svensk. Var rädd att han skulle gå över till engelska, för min engelska har ingen dansk accent, men jag förklarade på långsam dansk-svenska att jag förstod svenska bra och skulle försöka prata tydlig danska med honom. Han ledsnade på mig efter en stund turligt nog. Nu var det läge att återgå till den vilda baren och jag höll mina tummar för att S inte var där.

2 kommentarer:

Kim M sa...

Jag hade nästan glömt S!
Oj oj oj!

Bra att du kan spela dansk när du möter konstiga svenskar.

Ponte sa...

Jag hade också nästan glömt S, har inte sett honom på tid och evighet.

Mycket praktiskt att spela dansk...