måndag 11 januari 2010

Förvåning och chock

I tisdags bar det av till Köpenhamn på förmiddagen för att skaffa mig ett danskt personnummer och en dansk skattsedel. Det visade sig att stället låg bredvid den vackra lägenheten där jag hamnade i somras. Mer om den här.

Kösystemet var mycket struligt med nummer i 10 olika nummerserier vilket även danskarna hade aningen svårt att hänga med i. Man visste ju inte vems tur det var härnäst, så när ett nummer kom upp kunde det ta en minut innan personen kom fram till kassan.

Till slut blev det min tur, hade med mig alla papperen och 10 minuter senare hade jag fått 4 nya sista siffror och en bakvänd omgång första siffror. Det hela fungerade smidigare än jag trott.

Så begav jag mig in mot staden för är man i Köpenhamn så kan man ju passa på att roa sig lite trots att det är tisdag. Efter ett par bussbyten nådde jag dagens första bar och där träffade jag en trevlig bekanting. Någon annan i baren tyckte vi såg allt för nyktra ut (klockan var ju trots allt 14) så vi fick oss en dubbel-shot av den äckligaste sorten. Usch, urk…

Bestämde mig för att traska vidare innan det blev fler shots och nådde baren med den trevlige bartendern. Strax efter mig dök ägaren upp, han måste väl kanske beskrivas som Köpenhamns snålaste. Eftersom han byggt om lite saknar damtoaletten isolering, så vattnet hade frusit. Trots det var han tveksam till att låta dörren dit stå öppen för det går ju åt mer värme i lokalen då.

Hursomhelst gjorde barägaren nått oväntat. Han bjöd alla oss 10 i baren på en shot. Såg hur folk blev förvånade. Sedan följde han upp med ännu en och chocken spred sig… Kände mig då tvingad till att ta en öl till trots att jag inte planerat det.

Fortsatte senare vidare till den Vilda baren där det inte var så vilt. Några stammisar, några bekantingar och en kille som jag trodde var svensk som försökte danska till det. Men efter en del snack med honom (en av bekantingarna tyckte han var het nämligen) så ville han fortfarande inte berätta vad han hette eller varifrån han kom.

2 kommentarer:

Kim M sa...

Grattis till din nya identitet!

Ponte sa...

Både jag och mitt alter ego tackar och bockar