onsdag 20 januari 2010

Första arbetsdagen

Så har man just ramlat in genom dörren efter första arbetsdagen på en evighet. Men det var rätt trevligt iallafall.

Igårkväll kunde jag inte somna, det tog mig närmare 4 timmar att lyckas med det. Och jag drömde.

Mardröm nummer 1,
På väg till Köpenhamn för min första arbetsdag, biljetterna gick sönder och blev svarta och blöta. Någon bråkade och slogs, tåget gick sönder. Och så vaknade man.

Mardröm nummer 2,
Den kommer jag inte ihåg mycket av, men jag somnade iallafall och vaknade upp på helt fel ställe. Och så vaknade man.

Mardröm nummer 3,
Försov mig, klockan rusade medan jag gjorde mig iordning, försökte springa, men fötterna satt liksom fast när jag försökte ta mig genom en jättelåååång ICA-butik på väg till tåget. Nådde morföräldrarnas gräsmatta (!) där ett tåg körde, en arlandapendel. Träffade en bekanting som plötsligt blivit konduktör. Allt gick i slow-motion och jag nådde jobbet kl 22.00 på kvällen. Där ringde klockan.

Det verkliga utfallet blev nått åt det hållet. Min morgonrutin fungerade, hade tillochmed 5 minuter tillgodo hemma innan jag traskade iväg till stationen. Första resan blev 4 minuter sen vilket borde innebära att jag missar köpnehamnståget. Men väl på stationen stod två köpenhamnståg inne, det ena skulle ha gått för dryga tio minuter sedan och på skärmen stod att det var 5 min försenat. Vågade inte chansa på det utan tog det andra som då var 5 minuter försenat. Visade sig vara fel val, men men.

Vi kommer iväg 10 min försenat och efter ett par stationer bryter tåget ihop. Föraren startar om elektroniken ett par gånger och så åker vi igen. Så blir det stop för rött ett par minuter och framme i Köpenhamn är vi mer än 20 minuter försenade. Typiskt. Det sista bytet fungerade dock lysande...

Så jobbar man hela dagen, 9-19 är hårt när man har mer än tre timmars restid. Fick inte lunch förrän vid kl 3 eftersom någon skulle installera ett nätuttag och vi var tvungna att vänta på honom.

Kom så på den mindre smarta idén att ta en after work öl efter min första arbetsdag. Tog bussen in till city och begav mig till den vilda baren. En handfull stammisar och en kåt bartender. En kille av asiatiskt upsprung släpade med någon av stammisarna ner i ett mörkt hörn, men det blev inte så mycket av det. Bartendern ställde upp och sög den asiatiske killen rejält en stund, mycket fin lem...

Så tyckte asiaten att killen bredvid skulle smeka honom, men när han inte ville så traskade killen hem. Jag satt näst i tur och hade inte haft några problem med att smeka, eller suga för den delen...

Tiden gick och det var dags att åka hem. Tåget var givetvis försenat, men inte så illa. Det blev värre för om man drar sig fram i 20 km/h en längre stund så rusar minuterna. Missade min anslutning med EN enda liten minut trots språngmarsch, så man fick vänta 29 minuter på nästa. Jobbigt!

Kom just hem, hungrig, trött och ska nu inta en kopp te och två mackor innan jag stupar i säng.

4 kommentarer:

Kim M sa...

Det var helt rätt att fira första arbetsdagen med öl och titt på sugande människor. Well done!

Ponte sa...

Tack, men det var inte utan att man blev lite hård om man säger.

Kim M sa...

Jag ser det framför mig.

Ponte sa...

En härlig syn...