söndag 27 december 2009

Glad påsk och gott nytt år

På julaftonskvällen gav jag mig av till Köpenhamn efter den inbjudan jag fått veckan innan. Givetvis trasslade det på vägen, ett inställt tåg och nästa var rejält försenat. En dansk dam som köpt kaffe i kaffemaskinen på tåget och fått svenska mynt som växel försökte ge konduktören dem som dricks, men det tog ett tag innan han fattade…

Planen för kvällen var att träffa några av mina goda bekantingar och fira jullös jul i den grå hal i Christiania. Personligen är annars Christiania inte nått favvoställe efter att mitt första och enda tidigare besök varit mindre spännande.

Hade förväntat mig en hög med folk, men inte 600 personer. Frivilliga delade ut mat, dryck såldes till självkostnadspris och några mindre kända artisten härjade på scenen. Den första var riktigt jobbig och härmade olika instrument (fast inte så bra) och hade en aningen spretig koreografi.

Fristadens präst läste julevangeliet, drog Fader Vår och passade på att leda tre julsånger (på danska). Texterna fanns utlagda vid borden och på baksidan av foldern hade man passat på att skriva en julhälsning från ca 40 länder, men lite fel har det blivit. ”Felices Pasquas y felices ano Nuevo” borde betyda glad påsk och gott nytt år… Det hela slutade med en farbror från nått kollektiv ute på landet som drog av lite juleblues.

Under festen där ute använde folk diverse rökverk, luften var tung av hemodlad hampa (killen var väldigt stolt över sin odling) och andra substanser, vissa stank värre än andra. En av bekantingarna ville utnyttja killen på andra sidan bordet (en grek med mycket sugvänliga läppar). Själv hade jag en ung fin latino som stod en bit bort och flörtade vilt. Kände efter 5 minuter att det här nog kommer att sluta på samma sätt som det brukar, dvs i hans säng. Men då dök hans pojkvän upp och började massera honom dessvärre…