onsdag 30 december 2009

Flyttning

I måndags klev Ponte ur sängen klockan 05.00 aningen trött, åt frukost, gjorde mig iordning för rejält kroppsarbete och begav mig mot Danmark. Hade sedan otur på vägen, så jag resan tog nästan 2,5 timmar dörr till dörr.

När jag nådde pendeltågsstationen i den köpenhamnska förorten insåg jag att jag varit där förut, det var sommar, ösregn, storm och försenade tåg den gången. Minns inte när eller varför, men antar att jag skedat någon också där… Då jag lämnat hemmet var det kolmörkt, när jag nådde förorten regnade det.

Planen för dagen var att hjälpa till med en flytt. Ett kontor och ett lager skulle flyttas från fel sida stan till rätt sida stan (ur min synvinkel). Tre personer var vi och tre trappor mellan oss och bilen. Nu skulle sakerna tre trappor ner, men det var nog så jobbigt. En av de andra killarna simmar varje måndagmorgon, så också denna måndag. Just vad man behöver innan man är flyttkarl.

Under släpandet med prylar insåg man att dildoer och andra gummileksaker väger nästan lika mycket som metalleksakerna, dvs tungt. Är däremot tveksam till att släpa stora skrivbord som sista flyttobjekt, vi borde kanske ha börjat med dem… Turligt nog fanns det hiss på det nya stället, så det blev bara till att släpa saker inne i byggnaden på samma våning. Plötsligt blev det solsken.

När vi fyllt lastbilen första gången så sa den ena av killarna ”Nu Ponte ska du få se lite andra delar av Köpenhamn”. Först stationen där jag klivit av några timmar tidigare, been there. Nästa förort, bytt buss där efter skedningar av Kulturkillen. Nästa förort, något nytt. Nästa pendeltågsstation, bytt till buss ofta tillsammans med kompis H. Nästa förort, där runt hörnet till vänster bor Vikingen, till höger kompis H och i det huset har det skedats. Ransonerade informationen en aning för att inte framstå som alltför slampig.

Efter tre rundor och 10 timmar var flytten klar och det var nu åter mörkt ute. Som tack för hjälpen blev det ett anställningsavtal, ett stort tack och en flarra smugglad tequila. Den sistnämnda lär nog tas med till nyårsfesten, är ingen stor tequilafan och i det halva parets sällskap brukar allt drickbart drickas.

2 kommentarer:

Kim M sa...

Jag läser "flytning". Och jag vet inte riktigt varför.

Ponte sa...

Hoppas du får några rejäla flytningar idag!