onsdag 25 februari 2009

Snigelinformation

När jag vaknade imorse lite lätt skumögd tog jag plats i soffan, slog på TV:n och eftersom morgon-TV inte visade nått spännande fick det bli SVT-Text. När man ligger där med konstig vinkel mot rutan och är lagom trött blir långa ovanliga ord ibland lite luriga, så först läste jag snigelinformation, nej vänta det står insemination, öhhh, och det var visst inte snigel, det var singel...

Men jag måste säga att han monarkisten som intervjuades både igår och idag känns lite patetisk och reaktionär. Givetvis ska Vickan gifta sig med en europeisk prins. En gång i tiden var det normalt att man gjorde så, främst som ett sätt för enväldiga monarker att bygga allianser med lämpliga makter. Efter demokratins genombrott blev det en tradition och i dagsläget finns det inte så många lämpliga prinsar (som inte är detroniserade dvs). Det är ju inte så att hon behöver gifta till sig pengar, så en avdankad tysk prins (av vilka det finns en uppsjö) från något land som upphörde att existera för 140 år sedan, känns väl inte värst meningsfullt eller?

För övrigt så måste jag väl komma ut som monarkist, det kan ha sina fördelar att ha samma nisse en längre tid istället för att byta ofta. Och i Danmark är ju den ingifta prinsen (som snackar sämre danska än vad jag gör) ytterst impopulär, det är bara på Färöarna man gillar honom efter att han ställde sig och kissade bakom en container när han var där för att inviga en tunnel på 90-talet...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, Dansken har skvallrat rejält om den där ingifta prinsen.

Ponte sa...

Det finns rikligt med skvaller om honom minsann!