måndag 19 mars 2007

Paddy's day

I lördags, lätt bakis efter nattens äventyr kommer man till Nörreport med metron, tar sig upp i gatuplanet för man känner för kaffe och nått ätbart, traskar ner första bästa gata och möter 2 grönklädda människor med ihoptejpade ben som stapplar runt på gatan. Vad i helvete pågår här? Ahh, just det, det är ju Paddy's Day och i kvarteret bredvid ligger en irländsk pub.

Mötte ett 20-tal par, 2 tripplar och en imponerade grupp om 5 med ihoptejpade ben och de hade varit med förut för de hade inga problem alls och gick i snabb promenadtakt... Det skulle vara en parad som skulle gå från Rådhuspladsen kl 2, men när jag passerade 10 i var det inte en människa där, man räknade tydligen med 500 deltagare vilket är jämförbart med Pridetåget i den danska huvudbyn. Antar att Guinnessen flödade hela veckan...

Irländarna är inte riktigt kloka som Obelix skulle ha sagt

2 kommentarer:

Kim da Costa sa...

Å, jag måste åka till Köpis snart. Det var ju lääänge sedan jag var där. Du inspirerar mig lite.

Ponte sa...

Kim - Klart du ska, säg till när du kommer så jag får chansen att bjuda på en gammeldansk