tisdag 26 juli 2011

Inte längre byxlös

Vaknade onsdag morgon efter att ha sovit ca 4 timmar. Gav upp efter att ha försökt somna om i 45 minuter och satte mig vid datorn för att invänta frukosten.

Efter att ha bloggat och misslyckats med att tupplura så blev det ut på shoppingtur. Planen var att återigen besöka alla tre läderbutiker och prova mig fram till ett par skinnbyxor. Det sket sig.

Började på MrB och följande hände:

Efter 30 sekunder kom expediten (inte samma som dagen innan)
"Hello, can I help you with anything?"

1 minut senare
"If you find anything interesting, feel free to try them on"

1 minut senare
"Just forgot to tell you that the sizes are fairly small, would you like some coffee, tea, a cola or water?"

Hittade några som såg väldigt annorlunda ut och tänkte för skojs skull prova dem. Letade fram storlek 32 (brukar ha ungefär 32 i midjemått) försökte ta på mig dem i provhytten, men de var väldans tajta och jag lyckades inte knäppa knappen.

Expediten undrade hur det gick och jag informerade honom om att de var lite små och undrade om han kunde hitta en storlek större. De satt som de skulle tyckte jag, men när jag kom ut med dem på tittade han bara på mig och sa att det var synd på så fina byxor att hänga sådär.

"En storlek mindre ska du ha" och 32:orna kom fram igen. Kämpade lite och kunde knäppa dem. Fick ett finger ner bak i linningen och beskedet att de var allt för stora."En storlek mindre" och efter ett par minuters kamp och lite hjälp lyckades jag knäppa dem.

Återigen kom hans finger ner i linningen och återigen "De är för stora". Jag protesterade lite, kunde inte föreställa mig det skulle fungera. "Vi testar", tyckte han, och testade gjorde vi.

Föreställ dig Ponte mitt på golvet i en läderbutik i Amsterdam iklädd ett par öppna skinnbyxor med en expedit ståendet på knä framför mig och sliter och drar och sliter och drar och kämpar för att först lyckas knäppa knapparna och sedan pillar och kämpar för att pressa ihop runt min lem för att jag samtidigt ska kunna lirka upp den långa dragkedjan. Tror det tog 10 minuter att lyckas stänga dem med hjälp...

De satt enormt tajt måste jag säga, så tajt att det var rätt obekvämt och jag tror han kunde se att jag var lite skeptisk. "Stanna här, jag kommer tillbaka om 2 minuter". Jag väntade, hans kollega kom med en kopp kaffe och när expediten återkom hade han tagit på sig sina byxor i samma modell.

De var lika tajta i början, men de kommer att anpassa sig efter din kropp och töjas ut ca en tum". De satt mycket fint på honom kan jag tillägga...

Hela episoden tog ungefär en timma och nu kunde jag inte riktigt säga att jag kanske återkommer senare och köper dem, så jag slog till. De kostade bara 4976kr, som hittat... De skulle läggas upp och medan han fixade med det tog jag mig en liten tur till de båda andra butikerna.

På RoBs sa snubben hej och fortsatte med prismärkningen, kollade runt på en massa saker i det indre rummet, men först när jag kom ut till kassan igen undrade han om han kunde hjälpa till, "Jag kollar bara" , "säg bara till om du behöver hjälp". Köpte en T-shirt som souvenir och en läder jock-strap. Spenderade 858kr

Kom till tredje stället, Black Body, och där stod båda expediterna ute på gatan och sprejade silikonspray på ett par addidasliknande byxor i latex. Traskade runt i butiken i 5 minuter, sprejandet var klart och nu stod de kvar ute på trottoaren och snackade.

Tog mig en T-shirt (också den som souvenir), ställde mig demonstrativt vid kassan och efter en minut såg någon mig och kom in. Spenderade 130 kr

Tydligen lönar det sig att ha service ibland...

Återkom och hämtade mina nya byxor, fick frågan om jag ville ha hjälp att ta dem på igen där och då. Tackade nej av någon outgrundlig anledning. Fick en tanktop med i priset, trevligt.

Skulle lägga in en bild, men det finns inte ens någon på deras hemsida, ska leta vidare dock...

2 kommentarer:

Kim sa...

Så är det.
Service är hemligheten!

Ponte sa...

Visst är det!