tisdag 14 augusti 2007

Prajd del 8 - skillnader

Jag funderade en del på de skillnader som är rätt tydliga mellan Stockholm och Köpenhamn, speciellt gaylivet.

1. Uteställen
Mandus och Side Track hamnar i öfvre poshighetsligan (dvs 7 av 10) medan alla andra hamnar på 9 eller 10 (Lino, Connection, Mälarpaviljongen, Morfar (inne), Torget och Lejonbaren) med Köpenhamnsmått mätt. I CPH är det bara Oscar i 9-10 gänget och ett par 7:or och övriga hamnar på 6 och lägre, en del av dem på typ 2 eller 3. Det är min typ av ställe, mer SLM-stuk på barerna i Stockholm. Därför gillar jag Köpenhamn bättre.

2. Kontakt
Ni som träffat mig vet att jag inte är den som får kontakt med alla och envar på 10 min, är lite blyg... Och i Stockholm går man inte ut själv om man inte typ känner halva stan. Det är inte en homofenomen, det är nått svenskt, ha alltid med en kompis och prata inte med främlingar. Den varianten existerar inte i Danmark, om jag sticker till ett tokposht ställe kommer jag ha tråkigt eftersom jag är fel man på fel plats, men på de lite sunkigare ställena har jag alltid folk att ha trevligt med i baren. Sedan tafsar man inte på folk innan man snackat med dem i Danmark (om man inte tränger sig lite diskret). Fördel Köpenhamn

3. Metrosexualiteten
Den har inte slagit igenom i Danmark, bara i poshare homokretsar och jetsetarna i Köpenhamns motsvarighet till stureplansprofiler. Det gör att människorna liksom blir så totalt olika. Personligen dras jag ofta till killar som har "lösa handleder" som man säger i Danmark, de är inte poppis i Köpenhamn, de är typ utstötta av de mer macho "killen i lägenheten bredvid"-bögarna. I Stockholm är den första gruppen mycket större och de är inte alls töntstämplade som i Danmark, jag hatar när folk blir töntstämplade... Däremot är Stockholmare mer ytliga och teatraliska än danskar, så oavgjort

4. Behovet att synas
I Danmark och Sverige är homosexuella rätt så integrerade i samhället, har nästan samma rättigheter och homofobin är bland den lägsta i världen. Svenskarna sticker ut och syns mycket mer än motsvarande personer i Danmark. Här är sexualiteten en stor del av en känd persons personlighet, i Danmark skiter folk i vilket, är han bara trevlig så räcker det långt... Fördel Köpenhamn

Så totalt blir det 4-1 till Köpenhamn... Men folk man träffar och snackar med i Stockholm är ju jättetrevliga, det är bara lite svårt att komma i kontakt med dem.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag fattar inte varför du kallar dig blyg. Så uppfattar jag dig inte alls.
Eller kan det vara så att om två blyga möts så försvinner blygheten?

Ponte sa...

Kim darling, jag håller mig till folk jag halvkänner och vågar inte ens säga hej till någon annan...

Anonym sa...

Och nu KÄNNER du mig på riktigt.

Ponte sa...

Är det inte underbart!