lördag 5 februari 2011

Skattetrassel

På fredagen efter några timmars sömn blev det en tur till danska skattemyndighetens avdelning för öresundspendlare. Det visade sig att de inte registrerat mitt anställningsavtal från den Trevliga baren korrekt.

Hade förväntat mig att besöket skulle ta tid, men 8 minuter från det att jag traskade in genom dörrarna tills jag kom ut igen.

Efter det in till centrum igen, besökte Morgonvärdshuset medan jag väntade på att den Trevliga baren skulle öppna. Vem sitter där om inte den lite tradiga farbrorn och jag ser att han har några röda prickar och lort på jackan. När han vänder på huvudet ser jag att han dessutom har en omgång blod i håret. Aha, han har ramlat på fyllan igen...

När jag sitter där i baren ringer min telefon och displayen visar "okänt nummer". Antar att det är någon idiot som vill sälja mobilt bredband eller liknande och eftersom det kostar 8 kr att ta emot ett samtal i Danmark svarar jag inte. Ett meddelande lämnas på mitt mobilsvar.

Beger mig till den Trevliga baren och tar ett snack med chefen. Han ska tala med revisionsfirman och se vad som går att fixa i efterhand med min lön då jag betalt ca 4000 danska för mycket i skatt.

Fortsätter till den Vilda baren för en öl, träffar mannen som städar och han berättar att chefen kommer om 2 timmar. Jag beslutar mig för att stanna.

När han kommer blir det ett nytt snack, men de kan inte fixa till det utan jag får januari och februaris lön den sista februari. Surt, men det viktiga är ju att det blir rätt. Sexindustrin meddelades och han kunde fixa det. Igen, surt att ligga ute med 10000 danska en hel månad... Får leva på min dricks antar jag.

Någon som tror att jag kom ihåg att åka hem efter det? Självklart inte. Blev sittande, trevligt var det och tillslut såg jag att jag måste gå NU för att hinna med sista tåget hem. Väl hemma kom jag på att jag visst tagit springnota. Ojdå...

2 kommentarer:

Kim sa...

Och med tanke på vad du (inte) har på dig så lär det ju rassla in rejält med dricks!

Ponte sa...

Folk är snåla, det är ju fortfarande ekonomisk kris i Danmark