lördag 5 februari 2011

Malmöskjutaren

På lördagsmorgonen efter att ha fått en OK nattsömn gör jag mig iordning för ett 16-timmarspass i den Trevliga baren och kommer plötsligt på att jag skulle kolla mobilsvaret för att se vad som lämnats dagen före.

"Hej jag heter X och ringer från Polisen i Malmö. Inget allvarligt har hänt, men vi vill gärna att du tar kontakt med oss på nummer 070 X" säger en kvinnoröst.

Jag ringer upp och blir frågad om jag hört talas om skjutningarna i Malmö under hösten och jodå det hade jag ju. Så får jag frågan om jag hört att de anhållit en person som heter Peter i förnamn (jag får också veta efternamnet) och om jag känner honom.

Namnet säger mig inget, så jag säger att jag inte vet vem det är, men att jag ju sett hans bild i en dansk tidning och att bilden inte ringde någon klocka även om fallet inte riktigt intresserat mig så jag hade inte kollat värst noga.

Tydligen hade han mitt nummer i sin telefonbok blir jag informerad om.

Ponte sticker efter samtalet till Danmark och i tåget till Köpenhamn kommer jag plötsligt på att jag ju har en "Peter Malmö" i mina kontakter i mobilen. Någon jag var i säng med för ett par år sedan och det har jag faktiskt inte bloggat om vad jag kan hitta...

Snackar åter med damen från polisen några timmar senare och berättar historien. Sedan försöker vi fastställa om det är den riktige Peter från Malmö eller inte. Efter en del luskade kommer vi fram till att det inte är det. Skönt. Hur mitt nummer hamnat i hans adressbok har jag dock ingen som helst aning om.

2 kommentarer:

Kim sa...

MEN GUD SÅ DRAMATISKT!

Ponte sa...

Ja, det var en lite omtumlande eftermiddag...