torsdag 14 oktober 2010

På hälsocentralen

Jag är fortfarande mycket glad för min privata hälsocentral. Min onda hals var ju på tillbakagång i helgen som gick, så jag trodde att mitt immunförsvar liksom förra gången lyckats få streptokockerna att krokna. Så var inte fallet.

Igår eftermiddag satte det igång rejält igen och i natt har jag haft feber och sovit riktigt dåligt. Var på hälsocentralen klockan 8.50, ingen kö. Fick frågan i receptionen om jag kunde återkomma för provtagning klockan 11, men jag förklarade att det inte passade och förklarade att jag saknade vikarie.

- OK, tyckte sköterskan, då tar vi dig nu på en gång.

In på provtagningen, några minuters väntan på svaret, positivt för streppisar.

- Följ med doktorn här, han har några minuter till dig.

Fick receptet, betalade 120 kr i patientavgift. Traskade till det nya privata apoteket bredvid hälsocentralen, ingen kö. 2 minuter senare hade jag min antibiotika i handen. Då var klockan 9.15, hela processen hade således tagit 25 minuter. Privat är bra!

Traskade sedan hem och gick förbi det vanliga statliga apoteket som hade en hög tanter i väntrummet, sist jag var där tog det nog närmare en timma vill jag minnas.

Nu ska jag göra mig iordning och ta mig till Köpenhamn för att jobba 13 timmar, nattbuss hem, sova 5 timmar och iväg till en 16-timmars arbetsdag på fredag. Men jag kommer att friskna till turligt nog, för att jobba med feber är ingen hit...

2 kommentarer:

Kim sa...

Bra där.
Jag undviker ju de flesta vårdrelaterade inrättningar.
Så jag gratulerar!

Ponte sa...

Tack. Försöker också undvika sånt, men ibland måste man dessvärre. Alla dessa smittande män!