fredag 25 mars 2011

Dagen i tider

5.45 Mobilalarmet går, Ponte intar sin smärtstillande cocktail och återgår till sömn
6.45 Mobilalarmet går, Ponte kliver upp, lagar kaffe, duschar, äter frulle
7.45 Ponte haltar till hälsocentralen

8.10 En äldre erfaren kvinnlig doktor tittar på mina fötter och då den ena nu har ett rejält blåmärke konstaterar hon att det inte ser bra ut.
8.30 En sköterskestudent försöker ta blodprov, men när man har lätt feber och befinner sig i ett rum med sparsam uppvärmning är mina fingrar iskalla och hon får sticka i två fingrar för att lyckas få ut de 5 ml hon behöver.
8.45 Får 2 remisser till sjukhuset.
8.50 Taxi till sjukhuset.

9.00 Når fram till sjukhuset, chauffören skäller ut någon som parkerat i taxirutan och informerar mig om hur jag tar mig till röntgenavdelningen.
9.10 Blir placerad i ett väntrum.
9.30 Genomgår lungröntgen.
10.00 Får resultaten och blir skickad vidare till akuten (har remiss också dit).
10.10 Efter lite irrande hittar jag rätt.
10.20 Blir satt i ett undersökningsrum på akuten, också här är uppvärmningen sparsam.

11.05 Doktorn kommer, hon är mycket noggrann, frågar mycket, lyssnar till svaren, känner på mina onda leder, kollar ingående på fötterna. Går för att konsultera reumatologen.
11.45 Doktorn återkommer för att känna på lever, mjälte och ljumskar.
12.15 Doktorn återkommer med diagnos. Det är tydligen bakterier från mitt magproblem i februari som vandrat runt i kroppen och satt sig på lederna. 2 andra doktorer tittar in för att se (ingen av de 3 har sett det tidigare).
12.45 Sköterska kommer in för att ta blodprov, sätter en nål i armen och tappar upp 5 rör blod, placeras därefter i ett väntrum. Skall tydligen genomgå en fullskalig reumatism- artrosutredning.
13.00 Får ett papper med sjukskrivning i 2 veckor.
13.15 Kan hämta mina mediciner på sjukhusapoteket, äter lunch
13.45 Taxi hem

13.55 Just inkommen genom dörren här hemma ringer doktorn. "Glömde berätta att cortison-tabletterna då fått gör att du från tid till annan kan känna dig lite speedad".
13.58 Ringde min chef i den Trevliga baren och informerade att jag inte kommer imorgon och söndag, men att jag ska försöka på torsdag nästa vecka.
14.00 Tog mina nya tabletter.

2 kommentarer:

Kim sa...

Önskar jag hade varit där med dig. Som sällskapsdam.

Ponte sa...

Hade varit underbart med några kraftiga armar som kunde understödja min klena kropp...