fredag 26 januari 2007

Semliga tider, strålande tider

Igår blev det minsann en semla, årets första faktiskt. Jag har verkligen legat av mig när det gäller semlor. Kommer ihåg en fredag för några år sedan, på jobbet blev det
* semla och gräddtårta på förmiddagen (någon fyllde år)
* gatuköksfriterad schnitzel med pommes till lunch
* semla och gräddtårta på eftermiddagen (en av våra favvoleverantörer tittade in med semlor)
* pizza till middag
* rejält med öl på kvällen
Inte undra på att man la på sig drygt 10 kilo den första vintern i Skåne... En gång i tiden hade vi semlor varje fredag mellan jul och påsk (från olika konditorier om möjligt) samt ofta en semla mitt i veckan och ibland kunde det slinka ner en semla privat på helgen också. Vi betygsatte dessutom semlorna i 4 kategorier med poäng från 0 till 10. Betyg sattes på:
* bullen (konsistens, tygd och smak)
* grädden (konsistens, smak och känsla på tungan)
* mandelmassan (smak)
* helhetsintryck

Jag tror det blev i runda slängar 30 semlor den säsongen och de 10 kilona sitter typ kvar på min tidigare twinkiga nu lätt oformliga kropp, men man slipper frysa iallafall... Finns det ett rekommenderat dagsbehov för just semlor??

2 kommentarer:

Unknown sa...

Aftonbladet påstod att det var okej att äta 5 smlor om dagen härom året. Det har jag tagit fasta på. Igår åt jag en, och i fredgas med. Vi borde bilda gemensam testpanel du och jag, vi kan det här.

Ponte sa...

Semlor är gott och jag tror ärligt talat att det också är relativt nyttigt. Måste se om man kan komma över en framåt kvällen!