måndag 6 september 2010

Ponte prajdar

Så var det Prajdlördag och jag skulle vara med i en av grupperna omklädd i kläder jag skulle få när jag kom dit. Funderade på om jag skulle komma 75 eller 55 minuter före avmarsch och bestämde mig för 55 minuter.

Gick hemifrån iklädd skinnbyxor och mina nu upputsade skor. Tog mig hemifrån utan problem, men när jag skulle byta till köpenhamnståget så fanns inget tåg på stationen, bara ett meddelande om att alla tåg var inställda åtminstone en timma till. Ingen anledning givetvis.

Men det fanns info om att man skulle bussas till nästa station. Tog mig till busstorget såg en lokalbuss som kör förbi nästa station, men kön var dubbelt så lång som maximalt antal inklämda passagerare. Gav mig ändå in i kampen och försökte fuska mig in genom en bakdörr, men det var så fullt att folk trängdes ut genom dörren. Inte en chans. Nästa buss om 35 minuter.

Var på info-centret på 7-eleven, men de kunde bara berätta att om vi hade tur skulle eventuellt en ersättningsbuss dyka upp. När de kontaktade idioterna på dsb-first (som missköter trafikuppdraget å det grövsta) kunde de inte få några som helst svar om när tågen skulle börja köra eller när extrabussarna skulle dyka upp. Dvs som vanligt…

Så dök en extrabuss upp och Ponte hade tröttnat på allt skit, tog fram mina vassa armbågar och kom med. Hälften av de väntande kom inte med. När vi kom till nästa station hade ett tåg just kört (givetvis) och nästa var 10 minuter försenat (givetvis). Halvvägs till Köpenhamn fanns inga fler ståplatser, så vi lämnade en rejäl omgång folk som glatt fick vänta på nästa. Som vanligt med dsb-first. Idioter!

Hade nu använt upp mina 55 minuters marginal, sprang till metron, tog mig till Frederiksberg (där paraden började), fick klättra upp på vagnen när den började rulla, klädde om, visade min nakna rumpa på Rådhusplatsen i Frederiksberg (jockstrap var inte genomtänkt), fick en öl och började vinka till publiken.

Det var rätt kul att för en gångs skull vara med på riktigt istället för att rulla runt och ta bilder, gå med olika och inte tillhöra nått. Men det var också trist för nu fick man inte chansen att se nästan något, ja mer än de två grupperna bakom oss. Vinkade till kompis H som för första gången på tid och evighet INTE var med.

Nådde Rådhusplatsen i Köpenhamn, hade fått för mig att jag skulle visa bakdelen också där, men vi blev avhysta från vagnen så snart vi bromsat in. Fick med mig en hop prylar som jag skulle släpa med till någon som hämtade dem och begav mig sedan till den Vilda baren.

2 kommentarer:

Kim M sa...

Och där ilade du omkring iklädd läder och nyputsade skor!

Ponte sa...

Japp, vad gör man inte för att glädja sina medmänniskor!