onsdag 1 september 2010

En konstig debatt

På torsdagen under prideveckan skulle det vara mekanikerafton i den Vilda baren och jag skulle givetvis dit. Hoppade i mina skinnbyxor här hemma, men insåg att skorna behövde tvättas av och putsas. Det kan man inte på 5 minuter, utan jag fick byta till jeans istället. Dåligt val skulle det visa sig.

Men först skulle jag vara i Köpenhamn och skriva anställningsavtal. Det första Köpenhamnståget var inställt och nästa fick stopp pga köbildning på spåren. Hoppade av, hoppades att det skulle komma ett pendeltåg, vilket det gjorde och efter en lättare joggning kom jag i tid. Anställningsavtalet skrevs på och jag fick en omgång enklare generella instruktioner som jag personligen skulle kategorisera som allmän hyfs, men det kanske behövs ibland, vad vet jag.

Så traskade jag till pridesquare där jag träffade en bekanting som sålde prylar, så jag underhöll honom en stund. Så dök den inte så vassa kniven upp och eftersom han inte hade annat för sig så tog vi ett par öl på uteserveringen. Så blev det en politisk debatt på scenen.

Det var det mest märkliga och värdelösa debatt jag hört på länge. Alla partierna var representerade utom dansk folkeparti. Dessutom hade sossarnas ungdomsförbud kallats in som extra.

Tre partier är emot homoäktenskap, de två regeringspartierna och df. Men nu hade de båda regeringspartierna skickat representanter som PERSONLIGEN var för homoäktenskap så det blev en mycket konstig debatt.

Som om inte detta var nog så var moderatorn dåligt påläst när hon sa att Danmark var först med registrerade partnerskap (vilket ju är helt riktigt) och nu har några länder i Europa hunnit före oss med homoäktenskap. I själva verket är Danmark det enda landet i Norden som inte tillåter homoäktenskap.

Efter en halvtimmas debatt gav de upp eftersom de på det personliga planet ju var eniga, en helt bortkastad halvtimma enligt min ringa mening.

Inga kommentarer: