fredag 7 januari 2011

Nyåret

På nyårsafton bar det av till Danmark igen. Hade planerat att det kunde ta tid, så jag åkte med en extra halvtimmas marginal och blev trots det försenad. Fick vänta på bussen i Köpenhamn (den kör normalt var 8:e minut) i nästan 40 minuter i kylan. Sedan tog resan en kvart längre än planerat...

Väl på plats mötte jag sällskapet. Två drugor (som jag känner sedan tidigare), en av mina stammisar i den Trevliga baren, och ytterliggare 5 människor. Hela festen var i 20-talstema, s Ponte hade plockat fram sin gamla smoking ur klädinsamlingspåsen. Nu har den minsann gjort sitt sista framträdande...

Först blev det öl, sedan drottningens nyårstal med champagne som tillbehör. Så blev det mat och "värdinnan" hade stått framför spisen i 3 (!) dagar. Maten var helt fantastisk. Till maten blev det vitt och rött vin.

Efter maten blev det snack och mer tjugotalsmusik och till det cider, cosmopolitan, G&T och lakritsshots. Försöket med att dansa Charleston lades snabbt ner.

Väl framme vid midnatt, mer champagne och ut för att titta på fyverkerierna. Det är för mig en gåta att inte hundratals danskar stryker med vid nyår för det där med säkerhetsavstånd, stabila uppskjutningsplatser och säkra riktningar är inte nått man funderar över i onödan. Raketerna viner runt huvudet på folk...

Tillbaka till festen och nu utan 20-talsmusik, men med mer dryck. När jag traskade hem halv 4 på morgonen var halva sällskapet mycket onyktra och den ena drugan hade tappat sin peruk. Antar att man får bra baksmälla av att dricka sig stupfull på den tidigare nämnda kombinationen..

Så blev det en lång hemresa och i säng.

2 kommentarer:

Kim sa...

Gott nytt år, älskling. Och tack för SMS. :-)

Ponte sa...

Hoppas du kommit väl in i det nya året, både kalenderåret och Kim-året...