onsdag 24 september 2008

Om homosexualitet

Ikväll visades en dansk dokumentär om forskningen omkring homosexualitet, den var bara en halvtimma och hanterade både arv och miljö.

En av teorierna passade iallafall inte på mig, några forskare hade kommit fram till att det var betydligt vanligare ju fler storeböder man har, ju äldre ens föräldrar var när man föddes och storleken på platsen där man växte upp. Är man som mig äldst med unga föräldrar och uppväxt långt långt ut på landet så känns den lite långsökt.

En annan studie gjordes för 15 år sedan om olika brödrapar där det visades att 33 av 40 hade en viss gen, men inga studier efter det har kunnat visa på nått tydligt samband. Genforskarna tror istället på samverkan mellan olika gener och har inte kunnat få fram nått tydligt ännu.

Sedan har jag läst någon liten artikel om en skillnad i hjärnan mellan homo- och heterosexuella, nu fick jag iallafall en genomgång av hur studien gjordes och den var tunn minst sagt. Heterosexuella kvinnor och homosexuella män visar samma speciella hjärnreaktion på vissa doftämnen som finns i manlig svett, heteromän och lesbiska reagerar på samma sätt på doftämnen som finns i kvinnlig svett. Så det var inte riktigt en skillnad i hur hjärnan ser ut utan snarare en reaktionsskillnad.

Om man skulle visa en bild på en vacker eregerad lem för heterosexuella kvinnor och homosexuella män skulle de antagligen också ge en likartad reaktion, what else is new...

Nåja, vi får vara glada och gåtfulla ett tag till antar jag och de flesta av oss har väl inte riktigt nått jättebehov av att veta varför vi är så konstiga som vi är så länge som man är nöjd med sin situation, njuter av den och hoppas på att omgivningen blir mer tolerant över olikheter...

Jag hoppas hoppas hoppas att i framtiden ses det som normalt att vara bög, det är alldeles för många som inte vågar komma ut och det har inte värst mycket med om vår läggning beror på arv eller miljö, det beror på att alltförmånga heteromänniskor är alltför fördomsfulla...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra skrivet! Så mycket onödig tid går åt för många att fundera på sånt som borde vara självklara rättigheter för alla. //Per

Ponte sa...

Folk har helt enkelt för mycket fritid...

Anonym sa...

Jag har aldrig förstått varför man ska sätta folk i fack. Vi är väl alla människor, det räcker gott för mig. Du har rätt när du säger att alltför många heteromänniskor är fördomsfulla, men... detsamma gäller homosexuella. Jag har vänner som blivit utfrysat för att de varit bisexuella å därför inte är rätt... Man ska vara homo. Så det är inte bara heterosexuella som är trångsynta. Vore så mkt enklare om vi bara va ist för la tid på etiketter av folk.

Ponte sa...

Det får nog bli ett inlägg om det, tack Camilla för ett bra uppslag!